Thursday, 16 July 2015

Gerakan Harapan Baru aka Jaringan Islam Liberal?

Pengarah Pusat Penyelidikan PAS, Dr Mohd Zuhdi Marzuki berkata, parti baru yang bakal ditubuhkan oleh Gerakan Harapan Baru (GBH) jelas memperjuangkan matlamat yang ingin dicapai oleh golongan Muslim Progresif.
 
Dalam satu kenyataan hari ini, Dr Mohd Zuhdi berkata Gagasan pemikiran Muslim Progresif ini sebenarnya selari dengan Jaringan Islam Liberal (JIL) di Indonesia, yang selalu disebut sebagai Islam Liberal.

 
Ulil Abshar Abdalla tokoh Islam Liberal yang telah diharamkan masuk ke Malaysia

Tambahnya, gagasan pemikiran Muslim Progresif ini adalah cerminan kepada gagasan American Islam atau Islam Ala Amerika yang pernah dipopular oleh Mohamad Sabu sekitar 1990an.


Semalam, bekas pemimpin PAS yang tewas pada pemilihan parti itu bulan lalu, melancarkan wadah baharu mereka yang dinamakan “Gerakan Harapan Baru”.

Kata Dr Mohd Zuhdi, gagasan pemikiran Muslim Progresif jauh bertentangan dengan Islam yang diperjuangkan oleh PAS.

“Jelas sekali, parti baru yang bakal ditubuhkan ini tidak berteraskan ajaran Islam yang sebenar tetapi ajaran yang selari dengan gagasan Muslim Progresif.

“Dengan gagasan pemikiran yang didukung itu, parti baru ini akan disenangi oleh Sister in Islam, Lawyer for Liberty, Comango, pendukung LGBT dan DAP sendiri.

“Gagasan seperti ini jauh bertentangan dengan Islam diperjuangkan oleh PAS,” katanya.



http://www.ismaweb.net/2015/07/gerakan-harapan-baru-dukung-gagasan-muslim-progresif-selari-dengan-islam-liberal/

2 comments:

  1. Ingat tak dulu pernah kecoh penganut syiah dlm pas...siapa..? Haa...skrg dia tunjuk siapa dia sebenarnya..

    ReplyDelete
  2. Awas bahaya syiah...!!!!

    ReplyDelete

Bangkit! percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan al Qur'an dan As Sunnah, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara.

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Rukunegara dan Undang-Undang Negara. Sila pastikan setiap komen yang dibuat mengambilkira semua aspek ini supaya keharmonian hidup bermasyarakat secara bertamadun dapat dinikmati secara bersama.