Tuesday, 26 May 2015

Lim Guan Eng, Berperikemanusiaanlah…

Baru dicadangkan, terus sahaja ditolak. Begitu angkuh nada Ketua Menteri Pulau Pinang. Ketika Diana Sofea bersyarah tentang kemanusiaan kepada seluruh dunia, Lim Guan Eng menolak untuk menunjukkan sikap perikemanusiaan terhadap nasib malang pelarian Rohingya. Kemudian selepas dibantai kiri dan kanan, depan dan belakang, kenyataan pada tahap "putar Halim" dikeluarkan beliau menyepak bola isu ke kiri dan ke kanan.



Tanah Melayu ini tidak pernah menolak tongkang-tongkang hanyut sejak ratusan tahun lamanya. Tidak kira dari Negeri Atas Angin atau Di Bawah Angin. Semua tongkang yang membawa manusia-manusia yang menuju Tanah Melayu untuk sebuah kehidupan baru, diterima dan diberi peluang menjalani kehidupan dibumi bertuah ini. Rezeki yang Allah kurniakan ke atas negeri ini tidak pernah berkurang malah berterusan bertambah.

Malah generasi-generasi orang-orang hanyut, pelarian, pekerja, pedagang yang dibawa masuk dari luar dan pelbagai ragam manusia yang bukan berasal dari Tanah Tumpah Darah Melayu dari zaman berzaman kini sebahagian besar daripada mereka telah diterima dengan penerimaan bersyarat sebagai warganegara negara ini.

Jadi adalah tidak adil untuk Lim Guan Eng untuk menunjukkan sikap tidak berperikemanusiaan untuk tidak mahu memberikan sedikit ruang daripada tanah yang ada di muka bumi Pulau Pinang bagi membantu manusia-manusia yang sedang menghadapi nasib malang di Tanahair mereka sendiri.

Bayang jika orang Melayu membuat dasar menutup pintu sama seperti  dasar tutup pintu bagi mengekang pengaruh Katolik dan orang luar dari Jepun semasa Sakoku-Rei berlangsung dan dasar Chinese Exclusion Act di dalam Perlembagaan Amerika pada ketika zaman begitu rami buruh-buruh dari China mencari tapak dan peluang kehidupan baharu di negara-negara luar dari China.




Berperikemanusiaanlah wahai Lim Guan Eng.

Mohon Diana Sofea bisikkan sesuatu ke telinga Zairil Khir Johari supaya berpesan ke bosnya untuk memberi ruang kemanusiaan bagi pelarian-pelarian Rohingya tersebut.

Entah Kenapa Diana Tiba-Tiba Senyap Macam Tercekik Cekodok Bukit Bendera Bila Guan Eng Tolak Menolong Pelarian Rohingya



6 comments:

  1. Mmng tecekek cokkodok btina ni. Mna brani tokey babi rasis kta gitu. Nk mmpus klau brani ! Tokey ni lupa nenek moyang dia pun d hanyut mai ke tnh mlayu dn kita orng mlayu trima. Ni dia yg mnumpng tnah orng "act" plak tk bnak orng ronghiya mai. Reason krana orng ronghiya orang islam so fr jodeph ni kristian yg anti mlayu dn islam. Tu la jwpannya Mr Ben !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya tuan.. bayangkan org Melayu bersikap macam dia dulu...

      Delete
  2. Dyana tengah kulum sesuatu kut??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entahlah Tuan.. senyapnya mcm ada sesuatu dalam mulut..

      Delete
  3. Ben, JANGAN. bagi can si PENNGANAS DAPBANGKAI tukaq pikiran nak ambil alih pula kes pelarian Rohingya kat P. Pinang - bakal jadi "Gaza's Concentration Camp" mcm. yg. dibuat oleh PENGGANAS Zionis-ISrael-KEPARAT!

    Lihat berita terbaru ini di mana BERATUS kubur besaran dijumpai di sempadan Thailand-Malaysia di http://www.presstv.ir/Detail/2015/05/25/412742/Malaysia-mass-grave-Khalid-Abu-Bakar , Malaysia finds 139 graves, 28 "detention" camps, May 25, 2015! SEDIH betul!

    BUMIPUTERA Myanmar ISLAM Rohingya MISKIN; bukan shj. diTINDAS tetapi juga sedg. disyaki diSASARkan utk. diBUNUH dgn. amat KEJAM; seramai mungkin dlm. GENOSID oleh puak PENGGANAS KAPIRDAJAL dari EJEN-EJEN Barat/Zionis yg. berpusat kat Malaysia/Thailand ni! Untuk MENGHALANG mereka dari memasuki NEGARA ISLAM kita ni!

    Dan juga berita psl. si PENGGANAS PENDATANG KAPIRDAJAL DAPBANGKAI-eng-SIAL ini MENGGERTAK tak nak bagi Tanah K'jaan negeri utk. kem pelarian ROHINGYA! Si puak PENDATANG PENGGANAS RASIS BANGKAI ni ingat NEGARA ISLAM ni yg. termasuk P. Pinang, BAPA depa punya! PI MAMPOS!!!!!!!!!!!!!!!

    Nek Tempoyak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nek.. Kalaulah org Melayu sekat nenek moyang Guan Eng masuk dulu, tentu dia sekarang ni hidup bawah sistem komunis di China menjadi pecacai sistem tersebut di sana.

      Delete

Bangkit! percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan al Qur'an dan As Sunnah, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara.

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Rukunegara dan Undang-Undang Negara. Sila pastikan setiap komen yang dibuat mengambilkira semua aspek ini supaya keharmonian hidup bermasyarakat secara bertamadun dapat dinikmati secara bersama.