Thursday, 8 January 2015

Melayu Pendatang : Kenyataan Media PEMBELA

Pertubuhan-Pertubuhan Pembela Islam (PEMBELA) yang disokong penuh solidariti lebih 70 NGO-NGO Islam dengan puluhan ribu keanggotaan, ketika ini sedang mengadakan satu sidang media di ibu pejabat Pertubuhan Muafakat Sejahtera Rakyat Malaysia (MUAFAKAT).




Sidang media berkenaan ialah bagi menuntut penjelasan daripada pihak Pejabat Peguam Negara, kenapa kes En.Tan Lai Soon, perwakilan Parti Gerakan diklasifikasikan sebagai "Kes Tidak Diteruskan".

Tan Lai Soon, di dalam Perhimpunan Agong Parti Gerakan sebelum ini telah mengeluarkan satu kenyataan berbaur fitnah yang menyentuh sensitiviti kaum, membangkitkan kemarahan orang Melayu dan Islam, serta menimbulkan keadaan tegang di dalam masyarakat kerana ucapannya.



Berikutan itu, laporan Polis telah dibuat atas tindakannya yang dilihat mengancam keadaan harmoni di dalam negara. Walaubagaimanapun, negara sekali lagi dikejutkan dengan tindakan yang dianggap ramai pihak sebagai sebuah lagi tindakan selective persecution oleh Pejabat Peguam negara.

Pihak PDRM pada 19 Disember 2014 telah menyampaikan notis laporan Keputusan Penyiasatan Kes kepada pengadu. Kes tersebut kini diklasifikasikan sebagai "Kes Tidak Diteruskan".



Persoalannya, atas apa alasan yang digunakan oleh Pejabat Peguam Negara untuk mengklasifikasikan kes ini sebagai tidak perlu untuk diteruskan? Apakah selepas ini sesiapa sahaja boleh mengadakan ceramah dan roadshow secara bebas untuk mengatakan bahawa orang-orang Melayu adalah pendatang di Tanah Melayu?

Jika mengatakan seorang Cina atau India sebagai kaum pendatang akan dianggap sebagai satu kesalahan meskipun fakta sejarah menyatakannya sebagai satu kebenaran, kenapa pula orang-orang Melayu bebas difitnah sedemikian rupa dan tiada tindakan akan dikenakan kepada mereka?

Apakah orang-orang Melayu merupakan rakyat kelas ketiga di dalam negara ini? Kenapa seolah wujud satu bentuk double standard dalam menangani kenyataan-kenyataan yang tidak bertanggungjawab seperti ini.

Kenyataan Media rasmi PEMBELA seperti di dalam imej di bawah. PEMBELA menuntut Pejabat Peguam Negara memberikan alasan jelas kenapa kes Tan Lian Soon yang jelas boleh menggugat perpaduan dan keharmonian kaum di Malaysia tidak diteruskan untuk diambil tindakan.






35 comments:

  1. YB YB dan golongan elit Melayu/Islam/Bumiputera tidak tergamak untuk melukakan hati Tuan Tuan Cina Cina Kapir DAP/MCA/GERAKAN mereka.

    Pengkhianatan kepada Tuan Tuan Cina Cina Kapir DAP/MCA/GERAKAN mereka bermakna pengkhianatan kepada kelangsungan kehidupan mereka dan keluarga mereka.

    Sesungguhnya, kehidupan bersama Tuan Tuan Cina Cina Kapir mereka amatlah mengujakan, takkan tergamak mulut mereka berkata mengenai Melayu dan Islam disamping Tuan Tuan Cina Cina Kapir mereka.

    Apalah sangat nilai hati nurani Melayu/Islam/Bumiputera di negara ini yang dikira bodoh dan tidak mampu berbuat apa apa. Melayu/Islam/Bumiputera hanyalah tempat pijakan kuasa dan ludahan mereka sahaja.

    Satu gerak kerja penyelidikan secara besar-besaran perlu dilakukan oleh NGO NGO Melayu/Islam/Bumiputera untuk menyelidiki punca punca pendapatan YB YB dan golongan elit ini semua dari semenjak merdeka lagi.

    PAS=UMNO=Penjilat Tegar Tuan Tuan Cina Cina Kapir DAP/MCA/GERAKAN

    PKR=BANGSAT

    PEMIMPIN BANGSAT
    MELAYU MEREMPAT
    ISLAM TERJERAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kenapa jadi begini.... perlu ke ia ditimbulkan isu seperti ini... sedarkah kita ia mampu menggugat dan memecahbelahkan keharmonian negara kita....

      Delete
    2. Perlu, perlu.

      Kita perlu mengingatkan Tuan Tuan Cina Cina Kapir DAP/MCA/GERAKAN 'anda' supaya jangan bersikap BIADAP lagi.

      KebiaDAPan berterusan seperti ini telah berlarutan sekian lama. Anda pekak dan buta ke ?

      Sekiranya anda golongan elit ataupun YB YB penjilat, mengapa tidak melakukan sesuatu supaya ianya dihentikan (oleh mereka) ?

      Sekiranya anda betul betul 'MODERATE', HAPUSKAN

      1) Sekolah Vernakular
      2) Perjudian
      3) Pelacuran
      4) Arak
      5) Rasuah
      6) biaDAP

      Itulah punca ketidakharmonian di negara ini.

      Delete
    3. 'Itulah punca ketidakharmonian di negara ini.'

      Setuju dengan tuan.

      Nabil

      Delete
    4. Sangat setuju dengan TuanHamba Allah 12:39..

      Apa nama Tuan? Gunakan Nick, mungkin mudah kami merujuk tuan nanti.

      Delete
  2. Kenapa jadi begini.... perlu ke ia ditimbulkan isu seperti ini... sedarkah kita ia mampu menggugat dan memecahbelahkan keharmonian negara kita....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Persoalan tersebut perlu ditanyakan kepada En Tan Lian Soon. Kenaoa beliau tidak berfikir tentang keharmonian, sensitiviti, dan kehidupan aman damai rakyat Malaysia sebelum bangun memberi sebuah ucapan yang amat2 melukakan.
      Jika beliau tahu duduk dan bercakap tentang sesuatu yang boleh membantu negara kekal aman dan maju jaya, tiada siapa akan mempertikaikan tentang ucapan2nya tersebut.

      Beliau memulakannya, dengan undang2 sedia adà, kami ingin menuntutnya supaya diberikan keadilan mengikut hukum2 sedia ada.

      Delete
  3. sebagai rakyat Malaysia yg hidup dalam keadaan berbilang kaum, sepatutnya masing2 perlu saling menghormati antara satu sama lain. bukan mencetuskan isu yg boleh membangkitkan semangat perkauman. kita tak nak apa yg pernah terjadi pada peristiwa 13 Mei 1969 berulang lagi. jadi elakkanlah daripada berterusan melakukan provokasi terutama membabitkan sentimen perkauman

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ya.. Mrk2 ini perlu belajar utk terus berhenti melakukan provokasi. Kita mahu hidup aman damai dan tanpa permusuhan. Tetapi nampaknya semua itu sedang diancam oleh pihak2 yg gemar melakukan provokasi seperti Tan di atas.

      Delete
    2. kita sebagai rakyat malaysia prihatin terhadap isu ini, di sini sekarang kita x perlu menyalahkan mana2 pihak sekarang..

      Delete
    3. Kita tidak menyalahkan sesiapa. Kita cuma meminta undang2 berfungsi. Itu sahaja.

      Bukankah Prinsip Rukun Negara menyatakan tentang Kedaulatan Undang-Undang dan Kesopanan dan Kesusilaan. Maka itulah yang inghin kami lihat berfungsi sebagaimana telah ditetapkan.

      Delete
    4. memang tidak salah jika kita menerapkan rukun negara di dalam hidup kita..tp kita mestilah tunggu kebenaran dan siasatan yang dilakukan oleh pihak yang berwajib dahulu sebelum kita memulakan hujah yang berkaitan dengan isu ini..

      Delete
    5. Tuan Anon 19:49.
      Jika kami tulis penulisan di atas menggunakan gaya bahasa Shahnon Ahmad, kami boleh faham knp org spt tuan gagal faham apa yg ditulis.

      Tetapi, kami telah laraskan gaya bahasa kepada aras di mana drop out sekolah vernakular yang mempunyai kerakyatan Malaysia sekalipun boleh memahami Bahasa Kebangsaan yang kami gunakan.

      "Kes tidak diteruskan" bermaksud tiada siasatan lanjut. Nak tunggu siasatan apa lagi tuan Anon?

      Kerana itulah ramai menuntut supaya siasatan dibuka semula dan pendakwaan dibuat supaya kebenaran melalui proses keadilan yang sepatutnya dijalankan.

      Ia supaya Prinsip Kedaulatan Undang-Undang di dalam Rukun Negara tidak menjadi ludahan mana-mana pihak sesuka hati.

      Mahu tunggu siasatan? Mari kita bersama2 tuntut siasatan dibuka semula dan pendakwaan dilakukan.

      Delete
  4. Sebenarnya isu yang menyentuh sensitiviti kaum haruslah diselesaikan dengan baik sama ada secara bersemuka mahupun perbincangan. Tindakan menwar - warkan isu ini hanya akan mengeruhkan lagi keadaan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sudah berdekad kita telah bersabar dan cuba menyelesaikan isu2 provokasi biadab spt ini secara diplomasi, prbincangan dan sebagainya. Satu soalan, apakah mereka berhenti atau sekurang-kurangnya mengurangkan kebiadaban mereka ke atas kita setelah kita berdiplomasi selama ini?
      Jawapannya tidak sama sekali. Malah mereka semakin biadab dari tahun ke tahun menjalankan provokasi kerana mereka tahu undang2 bolehndi diplomasikan.

      Selama ini, kita ambil pendekatan menyapu semua masalah dan kes provokasi mereka ke bawah permaidani bertulis No Further Action. Permaidani itu juga kini sudah mula kembung dan memboyot kerana terlalu banyak NFI berada di bawahnbya. Apakah mrk berhenti melakukan semua provokasi ini dengan undang2 yg di diplomasikan? Jawapannya tidak sama sekali.
      Persoalannya kenapa mrk jadi begitu?
      Ia kerana mereka yakin, buatlah undang2 apa sahaja, undang2 itu masih boleh didiplomasikan kerana kita semua kecanduan diplomasi membuta tuli tanpa mereka disebelah sana berfikir dengan fikiran yang serupa.
      Apa yang dituntut ialah, setiap undang2 yg ada mestilah dijalankan sebagaimana tujuan undang2 itu diwujudkan. Tidak lebih dari itu.
      Jika mahu berdiplomasi, mohon tuan berbicara dgn pihak2 sebelah sana supaya mrk yg sepatutnya mula berubah demi sebuah negara Malaysia yg aman.

      Delete
    2. Ben Yaacob.. Jangan lupa setiap tindakan yang dilakukan oleh orang mesti mempunyai puncanya. Oleh itu, sebagai satu masyarakat yang berfikiran matang dan tahu membeza baik dan buruk harus menasihati orang yang telah terlanjur demi menjaga perasaan kaum yang dihina. Elok diadakan satu perbincangan secara bersemuka dan kenalpasti apakah tujuan sebenarnya Tan mengeluarkan kenyataan yang sensitif tersebut.

      Delete
    3. Tuan Anon 19:52.
      Benar, setiap tindakan mempunyai puncanya.
      Jadi sebaik-baiknya Tan, sebelum mengeluarkan kenyataan biadab, tidak peduli tentang sensitiviti, serta berbaur provokasi tersebut, beliau seharusnya datang bersemuja dan kenalpasti kenapa berlakunya perkara yang dikatakan menjadi sebab kenapa beliau kemudiannya bertindak diluar batasan seperti itu.

      Tetapi En Tan tidak memilih untik bersemuka, berbincang dan berdialog untuk mengenalpasti punca kepada punca kepada punca perkara ini.

      Kami berpegang teguh kepada 5 Prinsip RukunNegara.

      Jika ada pihak mempertikaikan Keluhuran Perlembagaan dan peruntukan demi peruntukan Perlembagaan dengan kenyataan demi kenyataan berbaur provokasi, jadi sebagai rakyat Malaysia yang sayang dan cintakan keamanan dan keharmonian negara ini, apakah kami semua perlu hanya mengangguk tersenyum dan menari alompak agogo bergembira dgn tindakan seperti itu?

      Delete
    4. Bangsa Melayu/Islam dah lama hidup berharmoni. Agaknya berapa lama kebiadapan Cina Cina DAP/MCA/GERAKAN perlu diteruskan lagi ?

      Mungkin anon anon ni semua buta mata, telinga dan hati sehingga layu terkedu menjilat Tuan Tuan anda.

      Delete
    5. 'Mungkin anon anon ni semua buta mata, telinga dan hati sehingga layu terkedu menjilat Tuan Tuan anda.'

      sesetengah anon-anon yang ada ni, RBAs sebab komen dan BM pun skema semacam. Skrip takdak jiwa!

      Nabil

      Delete
  5. janganlah kita menyebarkan speklulasi sebelum tahu berita yang sebenarnya..kita rakyat Malaysia sepatutnya bersatu padu demi memangunkan negara kita...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Spekulasi ialah sesuatu yg tidak bersandarkan kepada fakta dan bukti yang boleh disandarkan.

      Apa yg dibentangkan di atas ialah fakta. Tan lian soon telah keluarkan kenyataan yang berbaur provokasi.
      Laporan polis telah dibuat.
      Salinan keputusan siasatan juga telah dipamer di atas. Itu fakta dan bukan spekulasi.
      Wujud undang2 dalam Malaysia utk pastikan sesiapa yang membuat kenyataan yang menyebabkan keharmonian agama dan kaum tergugat juga adalah satu fakta.
      Jadi, sebagai rakyat Malaysia yang dididik dan diprogramkan untuk meyakini, percaya dan mengamalkan 5 Prinsip Rukun Negara semenjak kita semua berusia 7 tahun, kami tertanya2 apa sebenarnya yang telah berlaku kepada prinsip Keluhuran Perlembagaan, Kedaulatan Undang2 dan Kesopanan dan Kesusilaan dalam kes ini?
      Salahkah menuntut prinsip2 Rukun Negara dihormati?

      Delete
  6. kita sebagai rakyat Malaysia sepatutnya tidak perlulah memanjangkan isu perkauman spt ini..jika kita menyebarkan benda yang belum tahu mana benarnya lebih baik kita berdiam untuk perkara ini supaya benda ini tidak mendatangkan FITNAH

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya, usaha ini dilakukan supaya semua isu perkauman dapat dihentikan dengan menunjukkan kepada rakyat bahawa kita punyai undang2 dan pasukan penguatkuasaan undang2 yg bertaring dan bukan bergincu.

      Dgn melaksanakan itu secara adil, pasti semua bentuk isu perkauman dan golongan rasis akan lebih takut utk melakukan provokasi seperti Tan.

      Untuk mengetahui sama ada perkara ini benar atau tidak, atas sebab itulah semua pihak menuntut supaya Tan didakwa di mahkamah. Biar proses keadilan dijalankan oleh mahkamah. Di mahkamah nanti, kita akan tahu mengenai apa yang benar dan apa yang tidak benar.

      Tidak perlu diam jika prinsip2 Rukun Negara dicabar. Kita mesti menuntut kebenaran dijalankan mahkamah.

      Bukankah itu yg Miss Elly turut mahukan? Mahkamah ialah pihak yg paling layak untuk menentukan kebenaran perkara ini. Maka tidak perlulah memaksa org lain diam tetapi dalam masa yg sama diri bersungut ttg kebenaran

      Delete
    2. Fitnah ? Mungkin sekolah vernakular anda tidak mengajar erti perkataan tersebut.

      Pernah dengar perkataan BIADAP dan MANIPULASI ?

      Ada golongan yang moderate senantiasa BIADAP dan MEMANIPULASIkan keadaan.

      Delete
    3. Bangkit ni dh banyak langau la sekarang. Statement robotic berhati2 dlm BM kaku tak ada jiea!

      Apa lagi Cina mahu?

      Delete
  7. Tuan Ben saya rasa ada RB armies serang bangkit la hari ni-tak penat ke jaqab soalan yang sama. Semuanya nak tutup kesalahan menghasut Tan Lain Soon!

    AG, apasal ustaz Abdullah Zaik kena charge Akta Hasutan 1948 dan Tan Lai Soon tidak?

    Apa punya double standard daa?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha.. Betul tuan Hamba Allah.
      Biasalah bg gol yg survival kehidupan mereka bergantung pada paras bising yg dibuat. Saya juga sedar RBA datang, sbb komennya sama, dan aras pemikiran tukang komen juga telah dilaraskan utk brbicara prkara yang sama spt ditugaskan.
      Mudah utk tahu diorg ni.
      Komen hampir sama dengan modal yg sama bertalu2.

      Mmg semua org merasakan ianya seperti ada double standard.

      Jika tidak, tentu sahaja Tan turut didakwa di mahkamah utk diberikan keadilan yang sepatutnya.

      Delete
  8. Terdapat DUA polici yang ditekankan dalam Akta Hasutan iaitu 1) untuk lindungi agama Islam dan agama-agama lain 2) mendakwa mereka yang menghasut keluarkan Sabah dan Sarawak. Kedua-dua sebab ini memang mengancam keamanan Negara. Atas faktor itu lah berkemungkinan kes ini tidak diteruskan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan Anon.
      Salah satu daripada dua yang Tuan Anon sebutkan terkandung di dalam Akta Hasutan 1948. Itu memang jelas.

      Tetapi jangan lupa dengan Akta Hasutan 3 (1) (e) :

      3 (1) Sesuatu "kecenderungan menghasut" ialah kecenderungan --

      (e) bagi mengembangkan perasaan jahat dan permusuhan antara beberapa kaum atau golongan penduduk Malaysia;

      (f) bagi menyoal apa-apa perkara, hak, taraf, kedudukan, keistimewaan, kedaulatan atau hak kedaulatan yang ditetapkan atau diperlindung oleh peruntukan-peruntukan Bahagian 3 Perlembagaan Persekutuan atau Perkara 152, 153 dan 181 Perlembagaan Persekutuan.

      Perlembagaan Persekutuan menyatakan dengan jelas bahawa orang Melayu ialah bumiputera negara ini.

      Dan itu yang dipertikaikan oleh Tan melalui kenyataannya dengan mengatakan Melayu adalah pendatang dalam Majlis Parti Gerakan.

      Delete
    2. Tan Lai Soon kata Melayu Pendatang bermskna dia menghina keabsahan Raja-Raja Melayu!

      Tak menghasut ke AG woi?!!!!

      Otak kat mana? (Ulang 3x ikut rentak lagu taufij batisah)

      Nabil

      Delete
  9. Sedara,
    Walaupun tidak Tan merupakan tindakan yang salah (hasut)....Tapi kenyataan dia itu tidak terima olah masyarakat... Kalau kita lihat, tiada pun gerakan-gerakan atau reformasi yang boleh menjatuhkan imej negara... Itu antara sebab mengapa Tan tidak diletakkan dalam Akta hasutan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sebenarnya saya kurang jelas apa yang cuba tuan sampaikan.

      Tetapi, saya jawab dalam 3 bahagian :

      i) Kenyataan Tan tidak diterima oleh masyarakat:

      Ini hanya persepsi. Sesetengah masyarakat tertentu di dalam negara ini seolah2 sudah obses dgn idea berbau provokasi bahawa Melayu itu pendatang..

      Tonton Video ini :
      https://www.google.com.my/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0CBwQtwIwAA&url=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3D8ekQK0ptQNo&ei=I3ixVJvMHZSNuASLooLwAQ&usg=AFQjCNHmwtG73xGc0Gv-SdBWW_aA09oZ8w&sig2=kShxw887ZpeedyFwi6BgfQ&bvm=bv.83339334,d.c2E

      ii) Tiada gerakan reformasi boleh jatuhkan imej negara.

      kalau tuan maksudkan jatuhkan negara, tengok sahaja Thailand dan negara2 di Africa, Mesir dsb. Terlalu banyak contoh.

      Jika pemerintah negara boleh jatuh, maka imej negara sebagai sebuah negara makmur dan subur untuk ekonomi juga akan jatuh.

      harap saya betul2 faham apa yang cuba Tuan komenkan.

      Delete
    2. Mana nak faham tuan ben, BM vernakular daa!

      Delete
  10. haha .. lucu tol org tak pandai ckp melayu nih. memangla takde protes besar besaran, orang Melayu/Islam adalah golongan 'moderate' yang sebenar di negara ini.

    Korang memang suka golongan golongan taksub politik bodoh Melayu berterusan bergasak sesama sendiri.

    KAMI MAHU BERSATU !!

    ReplyDelete
    Replies
    1. 'haha .. lucu tol org tak pandai ckp melayu nih. memangla takde protes besar besaran, orang Melayu/Islam adalah golongan 'moderate' yang sebenar di negara ini.'

      RBAs menyerang!!!

      Delete

Bangkit! percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan al Qur'an dan As Sunnah, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara.

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Rukunegara dan Undang-Undang Negara. Sila pastikan setiap komen yang dibuat mengambilkira semua aspek ini supaya keharmonian hidup bermasyarakat secara bertamadun dapat dinikmati secara bersama.