Tuesday, 30 December 2014

Malaymail Mahu Umat Islam Diam Bila Bayi Palestin Dibunuh Dan Babi Dimasukkan Ke Dalam Makanan Mereka?

Dalam dunia yang semakin pantas dan menuntut kerja keras, ukuran merit, pengalaman serta keupayaan-keupayaan tertentu untuk sesiapa sahaja mencapai kejayaan, terdapat juga golongan yang ketinggalan tetapi tetap mahu berada di atas. Tetapi, apabila melihatkan keupayaan terhad yang ada pada mereka, maka jalan-jalan terbalik, hitam dan tidak bermaruah dipilih kerana mereka merasakan itulah dia jalannya untuk membolehkan mereka kembali ke persada persaingan dengan nafas kemenangan baru.

Kita melihat bagaimana mereka-mereka yang tidak berbakat, tetapi masih teringin menjadi seorang artis, menjual maruahnya dengan tampil dengan penampilan seksi dan menjual cerita-cerita kontroversi demi mencari sekelumit suluhan lampu limpah untuk meletakkan diri mereka sebagai satu subjek perbualan. Mereka-mereka ini tidak segan untuk melakukannya kerana mereka yakin dan percaya bahawa perbuatan menjual maruah tersebut akan membolehkan diri mereka survive dalam dunia persaingan yang semakin sengit. Mereka tidak peduli sama ada ianya bermoral atau pun tidak, bagi mereka survival kepada kewujudan mereka di dalam persada tersebut adalah lebih penting.

Perkara yang sama turut berlaku di dalam bidang-bidang dan industri-industri yang lain termasuk industri penerbitan. Bagi mana-mana penerbitan yang sudah berada pada tahap hidup segan mati tidak mahu, sentiasa mencatatkan kerugian sejak bertahun-tahun lamanya, tidak lagi menarik untuk menjadi bahan bacaan pilihan oleh ramai pihak, malah pengiklan pun tidak lagi tergamak untuk mencemarkan maruah produk mereka dengan mengiklan dengan penerbitan suam-suam kuku seperti satu dua penerbitan di tempat-tempat tertentu, maka jalan hitam dengan menerbitkan cerita-cerita kontroversi akan diambil.

Itu adalah golongan tidak bermaruah yang mencari nafkah dengan menjual maruah dan daya akal fikiran sendiri dan menghinakan maruah intelektual diri semata-mata untuk mendapatkan sedikit pendapatan bulanan.

Kita tinggalkan cerita tersebut kerana golongan seperti itu akan terus wujud sehingga dunia ini kiamat.

Seorang pembaca menghantar email kepada pihak kami untuk memberikan komen terhadap sebuah laporan yang dikemukakan oleh Malaymailonline, sepupu online Malaysian Insider. Sebuah artikel bertajuk "In 2014, Muslim Hardliners Crawl Out Of The Woodwork."

74 Likes je?
Artikel yang seolah mahu umat Islam hanya berpeluk tubuh dan patut mendiamkan sahaja diri bila melihat kanak-kanak Palestin dibunuh dan babi dimasukkan ke dalam makanan umat Islam di sini.

Perkara pertama yang kami persoalkan kembali, apakah wajar untuk kami meluangkan masa yang sangat bernilai untuk memberi respons kepada penulisan tersebut?

Sebelum itu, kita lihat dahulu impak kewujudan Malaymail dalam mencorak pemikiran masyarakat Malaysia. Kita mulakan dengan apa yang berlaku pada dua dekad lepas. Kami memetik sebuah kajian yang diterbitkan dalam Jurnal Komunikasi, Jilid 19,  Tahun 2003 m/s 79 hingga 98.


http://www.ukm.my/jkom/journal/pdf_files/2003/V19_5.pdf

Oh My God! -50% setelah dibundarkan kepada nombor bulat  terhampir?? Apa yang dihidangkan mereka sejak dua dekad lepas sehingga rakyat Malaysia berebut-rebut tidak mahu membaca apa yang mereka hidangkan? Kenapa ianya diperlakukan seperti itu?

Sex Sells, Tetapi Kenapa Meskipun Menggunakannya Malaymail Kekal Tidak Terjual?

Malaymail sudah bertukar dari satu tangan ke tangan beberapa pemilik lain sejak dari krisis ekonomi yang melanda Asia pada 1998. Pernah diedarkan secara percuma untuk menarik sumber pengiklan tetapi masih mencatatkan kerugian. Pernah juga digantung permit penerbitan kerana melibatkan penerbitan berbau seksual yang bertentangan adat ketimuran untuk mencari ruang survival kewujudannya sekitar 2005.

Oh.. tidak adil jika kita hanya melihat prestasi mereka sejak dua dekad lepas. Mari kita kaji dan lihat prestasi terbaharu Malaymail sepanjang 2 tahun lepas. Kami petik apa yang dipaparkan The Star, salah sebuah pesaing dalam pecahan pasaran jualan akhbar berbahasa Inggeris tempatan.

http://www.thestar.com.my/News/Nation/2014/02/06/The-Star-shines-bright-Paper-remains-Malaysias-premier-English-daily-in-circulation/

Apa?? Biar betul? Langsung tidak tergamak disebut oleh The Star sebagai saingan terdekat mereka? Apa sebenarnya yang bermain di minda Wong Chun Wai bila nama Malaymail, langsung tidak disebut dalam pecahan pasaran akhbar berbahasa Inggeris tempatan? Apakah Wong Chun Wai cuba bertindak "moderate" dalam hal ini?

Kami masih merasakan menggunakan laporan pesaing mereka untuk menunjukkan berapa jumlah akhbar mereka yang terjual merupakan satu usaha perbandingan yang tidak terlalu adil. Kita mesti mencari keadilan.  Kita rujuk pula sumber yang lebih boleh dipercayai. Kita rujuk pula Audit Bureau of Circulation (ABC) untuk tahun 2012 hingga 2013.

http://abcm.org.my/abcmfiles/uploads/2014/01/Jan-2013-to-June-2013-ABC-Circulation-Figures-PM-Price-Band.pdf
http://abcm.org.my/abcmfiles/uploads/2014/05/ABC-Circulation-Figures-July-13-to-December-13-Newspapers-West-and-East-Malaysia-Price-Bands.pdf

Sangat misteri. Kami cuba melakukan seadil mungkin. Tetapi mereka hilang ditengah-tengah semak samun statistik.

Kita cuba cara lain. Kali ini dengan merujuk laman web adQrate. Di sana diberikan statistik tanpa sebarang data lain sebagai sokongan.

http://www.adqrate.com/newspaper/details?id=56&type=1

Betulkah readership Malaymail bersamaan dengan kosong, zero, zilch dan elek pocik meskipun dikatakan sejumlah 35,000 naskah diedarkan? Kami sangat tidak bersetuju dan sangsi dengan fakta yang cuba dikemukakan adQrate. Tidak mungkin dalam 35,000 yang diedarkan tersebut, tidak ada seorang pun yang mahu beli dan membaca akhbar tersebut? Malaymail harus betulkan fakta adQrate ini.

Melihat keupayaan menjana keuntungan yang sangat kecil lagi mikro berbanding akhbar-akhbar lain, maka fahamlah kami akan sekatan dan keupayaan terhad bagi pihak Malaymail untuk menggajikan penulis-penulis yang berwibawa, mempunyai kredibiliti dan prestij lagi mempunyai akal fikiran cemerlang yang boleh membuatkan mana-mana rakyat Malaysia yang membaca akhbar mereka dapat mencapai keupayaan minda Glokal sepertimana yang dimahukan Perdana Menteri kita.


Semenjak Malay Mail kehilangan wartawan-wartawan senior yang berwibawa kepada NST sebelum penstrukturan semula akhbar tersebut beberapa kali sebelum ini, kualiti kewartawan yang sama dengan zaman di mana Malay Mail menguasai segmen pembelian iklan untuk akhbar berbahasa Inggeris seolah mustahil untuk dikembalikan dengan barisan penulis mereka sekarang ini.

Atas dasar simpati kerana mereka terpaksa survive dengan kumpulan wartawan yang dibayar dengan upah kekacang, maka tidak perlulah kami membuat sebarang komen kepada penulisan yang dimaksudkan.


24 comments:

  1. En. Ben.Betol la kata2 pujangga.
    If you pay peanuts, you get monkeys.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah dia mrk.
      Ada organisasi anti Islam yg juga membayar kumpulan penulis upahan mrk dgn bayaran lumayan. Ttp sisi pemikiran masih sama bobrok.

      Delete
  2. Akhbar picisan

    Penulis picisan

    artikel picisan

    puiii malay mail (tukar nama lebih elok)

    brapa kerat malay yg ada dlm malay mail (ni kena buat statistik juga)

    agar boleh tukar kepada cina mail or picisan mail

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kalau ikut sedara KhalidKhalid di bawah, hanya 28.9 % Malay.

      Jadi lebih baik tukar nama utk tunjukkan gambaran komposisi sebenar diorang.

      Delete
  3. Malay la sangaaaaat...

    13 out of 45 Malay.. ada satu dua nama Islam tp rasa bukan asal Melayu rasanya aku tak count.

    28.9% ja Malay. Cina Mail lebih seswai kot mcm Anon 11:32 kata. Nampak dlm tu ramai ex TMI dan The Sun.

    Ni line up depa Cik Ben.

    Source: http://www.themalaymailonline.com/about


    EDITORIAL

    Joan Lau
    Managing Editor
    Debra Chong
    Executive News Editor
    Clara Chooi
    News Editor (Operations)
    Siva Sithraputhran
    Money Editor
    Shazwan Mustafa Kamal
    Assistant News Editor
    Boo Su-lyn
    Assistant News Editor
    Erna Mahyuni
    Sub Editor
    Dawn Chin
    Sub Editor
    Nanthini Retnam
    Sub Editor
    Azrul Kevin Abdullah
    Sub Editor
    Angela Loo
    Sub Editor
    Magessan Varatharaja
    Sub Editor
    Opalyn Mok
    Senior Correspondent (Penang)
    Zurairi AR
    Senior Correspondent
    Melissa Chi
    Senior Correspondent
    Kenny Mah
    Reporter
    Irwan Ismail
    Graphic Designer
    Chistopher De Costa
    Graphic Designer
    Choo Choy May
    Photographer
    Mohd Yusof Mat Isa
    Photographer
    Leslie Lau
    Executive Editor
    Justin Ong
    News Editor (Copy)
    Khang Yi Lee
    Lifestyle Editor
    Azlyn Balqis
    Social Media Manager
    Joseph Sipalan
    Assistant News Editor
    Ahmad Nazrul Camalxaman
    Sub Editor
    Poh Liang
    Sub Editor
    Tasneem Muhammad
    Sub Editor
    Sabrina Cheah
    Sub Editor
    Serena Kaur
    Sub Editor
    Png Hong Kwang
    Sub Editor
    Syed Jaymal Zahiid Syed Kamal
    Senior Correspondent
    Ida Lim
    Senior Correspondent
    Julia Chan
    Senior Correspondent (Sabah and Sarawak)
    Pathmawathy Subramaniam
    Senior Correspondent
    Lydia Koh
    Reporter
    Mohd Shafae Mohd Sharir
    Graphic Designer
    Tengku Zulfadzil
    Graphic Designer
    Saw Siow Feng
    Photographer
    SALES & MARKETING

    Lionel Yew
    Sales & Marketing Manager
    Issac Too
    Sales & Marketing
    IT

    Aaron Chai
    IT Manager
    Nurmaiza Ab Ghani
    Programmer
    FINANCE & ACCOUNTS

    Nor Asikin Ab Ghani
    Accounts Executive
    HUMAN RESOURCES & ADMINISTRATION

    Izaedahwati Mohd Isa
    Admin

    ReplyDelete
  4. Ni nama dia kewartawanan biadap.

    ReplyDelete
  5. Salam. Klau mcm ni punya line-up so mcmna d nmakn malay ? Smua barua yahudi dlm dn luar ngara.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wa'alaikummusalam wbt Tuan. Ya.. line up ternakan utk agenda NWO.

      Delete
  6. Apakah rasionalnya apabila huruf M kecil di guna untuk nama khas ' malay '

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tuan tahu, kami pun tahu knp begitu..

      Delete
  7. Malaymail memang saja cari pasal
    ...ngo islam hardliners kat mana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya, krn NGO Islam hardliners bertindaklah, Cina mail menggelupur dgn penulisan sedemikian rupa.

      Delete
  8. Cina blackmail rasanya lebih sesuai.

    ReplyDelete
  9. Cina2 dah lebih awal jadi hardliners. Muslim hanya respon. Cina2 ni lepas jadi hardliners nak meningkat jadi apa pulak, nak push lebih lagi. Jangan salahkan Muslim pulak kalau respon sewajarnya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorg kena faham ketiga2 Newton Law of Motion Tuan Mae..

      I. Every object in a state of uniform motion tends to remain in that state of motion unless an external force is applied to it.

      II. The relationship between an object's mass m, its acceleration a, and the applied force F is F = ma. Acceleration and force are vectors (as indicated by their symbols being displayed in slant bold font); in this law the direction of the force vector is the same as the direction of the acceleration vector.

      III. For every action there is an equal and opposite reaction.

      Kalau faham semua ni, diorg x akan lebih2 sgt provoke org Melayu.

      Rukun pertama, klu org duduk diam dan tak diganggu, dia takkan tak pasal2 nak ganggu org lain. Mcm tu la dgn Melayu.

      Rukun ketiga. Bila dah kacau dghn provokasi melampau, jgn la terkejut jika reaksi balas org Melayu juga dalam kadar yg melampau.

      Delete
  10. Hukum asal majoriti akan mengawal minoriti. Sifat tamak manusia boleh mengubah hukum asal dimana wang mengawal segala2nya. Staf malaymail yang melayunya tak sampai cukup jari di tangan tak mampu buat apa. Yes sir @ i'm quit!!. Kenapa mereka masih mengekalkan nama asal malaymail sedangkan apa yg dibawa bukan agenda melayu? Kita yang melayu Islam ni boleh agak. Serupa dan selayaknya sama dengan desakan agar kalimah Allah boleh digunakan oleh bukan islam bagi nama tuhan mereka. Ibarat berperang, jika tewas sekali maka ambil kira dimana kelemahan dan perbaiki. Siapkan kekuatan dan pergi semula berperang untuk merebut hak. Perang yang dimaksudkan ialah jihad fisabilillah untuk melindungi agama Islam, umat melayu dan bukan melayu yang tidak menjadikan Islam sebagai musuh. Jihad dalam bentuk desakan, kekuatan ekonomi bagi mengambil semula hak yang dirampas dan disalahgunakan. InshaAllah, jika istikhomah Allah akan tolong.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tiada siapa akan mempertikaikan org yg mmprtahankan hak kecuali golongan pelampau. Golongan itu perlu terus ditentang sehingga kiamat. Mrk akan terrus muncul sebagai ujian untuk memberikan kita pahala dan lapangan utk terus berjuang. Itu yg mrk tidak sedar. Mrk kini sedang dijadikan bahan utk kita mengutip pahala dan memberikan kita peluang utk berjuang dijalan Allah dengan mmpertahankan segala hak yang telah kita punyai sebagai umat Islam di dalam negara Islam Malaysia.

      Istiqomah. Itu yg sgt pnting tuan Usin. Kami sgt setuju.

      Delete
  11. Tahniah saudara kerana berfakta dalam memberi hujahan..kalau tak terbuka pintu hati tu memang buta lh tu.

    ReplyDelete
  12. What do you expect from the fouled mouth and brains of the stinking chinese immigrants. Couple that with some Bumiputra who doesn't mind being chained to their racist, hatred and biased ideologies.

    UMNO=PAS=PKR=Penjilat tegar Tuan Tuan Cina Cina KAPIR DAP/MCA/GERAKAN

    PEMIMPIN BANGSAT
    MELAYU MEREMPAT
    ISLAM TERJERAT

    ReplyDelete
    Replies
    1. It is written in their blood Tuan Hamba Allah. Even after generations of sojourning in foreign land, the same old kiasu dna still kicking hard.

      Delete

Bangkit! percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan al Qur'an dan As Sunnah, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara.

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Rukunegara dan Undang-Undang Negara. Sila pastikan setiap komen yang dibuat mengambilkira semua aspek ini supaya keharmonian hidup bermasyarakat secara bertamadun dapat dinikmati secara bersama.