Sunday, 21 September 2014

Apa? Bar Council Legasi Kolonial Yang Lebih Tua Dari Akta Hasutan 1948?


Apa? Bar Council juga tinggalan kolonial British? Perlukah dimansuhkan juga? Jom Jalan!

Banyak lagi yang ditinggalkan kolonial British di Tanah Melayu. British pulang selepas 1957, tetapi British melupakan perkara-perkara yang dibawa mereka ke Tanah Melayu. Bagasi yang ditinggalkan British kini mula menghasilkan pelbagai bentuk masalah di dalam negara. Bukan setakat Akta Hasutan. Banyak lagi perkara yang ditinggalkan kolonial British. 

Jom kita bersama Bar Council mempertikaikan semua perkara dan segala apa yang ditinggalkan kolonial British di Tanah Melayu atas alasan ia tinggalan kolonial, boleh? 

Hanya orang kurang waras akan melakukan tindakan sedemikian rupa. Sebagai warga negara yang tahu menghormati undang-undang, Perlembagaan Persekutuan, Kontrak Sosial dan prinsip-prinsip asas Rukun Negara, kami akan terus mempertahankan apa yang sudah sedia disepakati selama ini.

Gerakan subversif kumpulan ekstremis kolar putih yang kini sedang mempromosikan diri mereka sebagai golongan moderate harus dikekang dan dikenakan tindakan dari awal.

Bertindaklah selagi undang-undang masih di dalam kawalan. Hilang kawalan ke atas undang-undang nanti, buruklah padahnya ke atas keharmonian negara.

12 comments:

  1. Yang pasti, majoriti pendukong majlis peguam baru satu dua generasi kat sini... Tu pakat2 pertikaikanlah..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sepatutnya mcm tu Tuan Hamba Allah.. barulah adil..

      Delete
  2. Tuan Ben bermakna BAR Council itu sendiri kena dimansuhkan kerana ianya merupakan LEGASI KUNO PENJAJAH BRITISH???

    ARCHAIC & KOLONIAL?!

    AMBIGA, SYAHREDZAN, LEONG..TOLONG JAWAB SKIT???

    ReplyDelete
    Replies
    1. Diorang tak akan jawab.. diorang ada undang2 sekatan versi sendiri.. lihat sahaja mcm mana Syahredzan Johan menyekat pihak2 yg tak sependapat dengannya dari melihat dan menulis komen di laman sosialnya..

      Delete
  3. Bar Council juga tinggalan kolonial British?
    Itu memang Bar Council yang benar.

    Tetapi Bar Council yang dibawa CINABENG Leong adalah lah BARUAH COUNCIL. Dia bukan ikut pelembagaan tetapi ikut Aljuburi . Jauh bezanya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semua tu mmg sgt jelas.. mrk juga tahu kita semua tahu tentang perkara tersebut.. ttp dgn dana yang besar yang sentiasa mengalir masuk seperti air terjun semasa musim tengkujuh, mereka tidak pedulikan semua itu..

      Delete
  4. Tengok logo pun dah macam NATO ja?!

    ReplyDelete
  5. Satu jari tunjuk depan. Empat jari tunjuk muka sendiri. bar KETUM.

    ReplyDelete
    Replies
    1. KETUM jika disalahguna , memang mengkhayalkan..

      Delete
  6. Tahukah anda -
    1. Semua program ijazah undang-undang di universiti2 kita perlu kelulusan Bar Council sebelum pemegang ijazah undang-undang ni boleh jadi peguam.
    2. Perguam ni berkihdmat dalam mahkamah dan bukan dalam bilik Bar. Kenapa perlu kelulusan Bar Council.
    3. Sepatutnya pihak mahkamah menilai semua program ijazah undang-undang dan memberi pengiktirafan sepatutnya.
    4. Peguam hanya sah dilantik didepan hakim bukannya oleh AJK Bar.
    5. Ada majlis agama negeri yg perlukan bakal peguam syarie tu dapat kelulusan Bar Council.
    6. Sejak bila lah Bar Council tu iktiraf undang-undang Islam.

    Elok bubarkan ke Bar Council ni.

    Majlis Agama pun mesti lihat semula SOP mereka

    ReplyDelete
    Replies
    1. Apa persatuan peguam muslim atau syarie buat untuk memperbetulkan 'keganjilan' yang sedang berlaku?

      Delete

Bangkit! percaya kepada hak kebebasan bersuara selagi hak tersebut tidak disalahguna untuk memperkatakan perkara-perkara yang bertentangan dengan al Qur'an dan As Sunnah, Perlembagaan Persekutuan dan Undang-Undang Negeri dan Negara.

Pihak kami tidak akan bertanggungjawab terhadap sebarang komen yang bertentangan dengan prinsip-prinsip Rukunegara dan Undang-Undang Negara. Sila pastikan setiap komen yang dibuat mengambilkira semua aspek ini supaya keharmonian hidup bermasyarakat secara bertamadun dapat dinikmati secara bersama.